Bezpłatna TeleOpieka dla Mieszkańców Gminy Wicko
W październiku 2014 r Gmina Wicko przystąpiła do powszechnego Pomorskiego Systemu TeleOpieki, który ma na celu podniesienie komfortu życia i poczucia bezpieczeństwa poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii w organizacji usług opiekuńczych, kierowanego do osób starszych, niesamodzielnych, stale lub czasowo samotnych oraz z grupy podwyższonego ryzyka.
- Dzięki tej usłudze, jest możliwość uzyskania pomocy w razie nagłego przypadku w szybki i prosty sposób, gdy coś się wydarzy bliscy od razu zostaną o tym poinformowani, przez co osoba taka ma poczucie, że ktoś zawsze nad nią czuwa, zyskuje tak potrzebne do życia poczucie bezpieczeństwa i spokoju –mówi Dariusz Waleśkiewicz Wójt Gminy Wicko.
W Gminie Wicko rozpoczęło się wdrażanie darmowej TeleOpieki dla mieszkańców. TeleOpieka jest nową usługą, dającą możliwość całodobowego wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa (np. nagłe zasłabnięcie, upadek).Teleopieką objęto już 22 osoby starsze, niesamodzielne, niepełnoprawne lub samotne.
Umowa pomiędzy Gminą Wicko i Polskim Centrum Opieki Sp. z o.o., zawarta została na okres 12 miesięcy. Klienci nie ponoszą opłat za korzystanie z systemu. Warunkiem jest posiadanie stacjonarnego abonamentu telefonicznego albo aktywnego telefonu komórkowego (połączenia z COA są płatne jak impuls wg abonamentu). Numer telefonu nie może być zastrzeżony.
W Gminie Wicko wdrażaniem systemu i rozdziałem urządzeń zajmuje się Ośrodek Pomocy Społecznej. Osoby zainteresowane zainstalowaniem w ich domach telefonu z funkcją TeleOpieki mogą uzyskiwać informację kontaktując się z pracownikiem OPS w Wicku – p. Renatą Majchrzak pod numerami telefonów: 609-334-114; 059 861-11-19. Osoby korzystające dotychczas z pomocy OPS w Wicku powinny kontaktować się ze swoim pracownikiem socjalnym.
Podstawowe znaczenie ma tzw. „przycisk życia”, którego wciśnięcie włącza alarm odbierany w Centrum Operacyjno - Alarmowym. Centrum podejmuje stosowną interwencję - nawiązuje kontakt z osobą wzywającą pomocy, ustala przyczynę, powiadamia kolejno sąsiadów oraz bliskich wskazanych wcześniej przez osobę objętą systemem celem sprawdzenia sytuacji na miejscu i weryfikuje, czy wizyta kontrolna u podopiecznego została zrealizowana, a w przypadku braku kontaktu głosowego - wzywa odpowiednie służby: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję. Warto podkreślić, że operator TeleOpieki dysponuje szczegółowymi danymi o osobie, która wzywa pomocy, np. kontakt do bliskich, dane o stanie zdrowia, przyjmowanych lekach i miejscu ich przechowywania, najkrótsza droga dojazdowa do miejsca zamieszkania itp. R.M.
Regulamin Usługi Telefonicznej Opieki Domowej PCO